برنامه نویسی چیست؟ + راهنمایی کامل برای شروع برنامه نویسی
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

 

در این مقاله، راهنمای نهایی را برای توضیح برنامه نویسی ارائه می دهیم که به شما در پاسخ به این سوال کمک می کند که برنامه نویسی چیست؟ ما همچنین تفاوت بین برنامه نویسی کامپیوتر و کدنویسی را پوشش می دهیم، توضیح می دهیم که زبان برنامه نویسی چیست، مزایای برنامه نویسی، و نکات مفیدی برای کمک به شما برای شروع در صورت مبتدی بودن.

 

برنامه نویسی چیست؟

بیایید با یک تعریف ساده برنامه نویسی شروع کنیم. برنامه نویسی شامل دستور دادن به رایانه برای انجام وظایف است. این می تواند یک کار ساده مانند نمایش مجموع دو عدد یا حل مسائل پیچیده مانند عملکرد ماشین های خودران باشد. با تعریف برنامه نویسی، بیایید در نظر بگیریم که در دنیای مدرن کجا قرار می گیرد. خوب، به جرات می توان گفت که برنامه نویسی به روش هایی بیشتر از آنچه که ما حتی می دانیم با زندگی روزمره ما درهم می آمیزد. استفاده از برنامه‌نویسی برای راحت‌تر کردن زندگی تقریباً در همه جنبه‌های زندگی، از تجارت، سرگرمی، حمل‌ونقل، مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی، ورزش، سیاست و غیره قابل مشاهده است.

 

اولین برنامه نویس کامپیوتر

آدا لاولیس، ریاضیدان انگلیسی قرن نوزدهمی، به عنوان اولین خالق برنامه کامپیوتری با الگوریتمی برای محاسبه اعداد برنولی شناخته شده است.آنها به همراه چارلز بابیج چیزی را که به عنوان اولین کامپیوتر در نظر گرفته می شود، توسعه دادند. این یک دستگاه مکانیکی اولیه به نام موتور تحلیلی بود و لاولیس الگوریتم خود را برای این دستگاه نوشت. از آن زمان، برنامه نویسی به یک زمینه گسترده در صنعت فناوری و فراتر از آن تبدیل شده است.

 

زبان های برنامه نویسی چیست؟

ممکن است تعجب کنید که چگونه برنامه نویسان (انسان ها) دستورالعمل ها را به رایانه ها منتقل می کنند. این کار با زبان های برنامه نویسی انجام می شود. زبان های انسانی مانند انگلیسی و اسپانیایی دارای نحوی برای راهنمایی ترکیب عبارات و جملات هستند. زبان های برنامه نویسی همچنین دارای نحوی هستند که نحوه نوشتن منطق پشت کد نوشته شده توسط برنامه نویسان را راهنمایی می کند. وقتی به زبان های برنامه نویسی اشاره می کنیم، معمولاً می توانیم آنها را به چهار دسته مجزا طبقه بندی کنیم.

 

1. زبان ماشین

آیا تا به حال این عبارت را شنیده اید که "کامپیوترها فقط 1 و 0 را می فهمند"؟ این زبان ماشین (یا کد ماشین) است. این مجموعه ای از ارقام باینری (1 و 0) است که توسط CPU رایانه برای اجرای مستقیم استفاده می شود. یک کامپیوتر دارای ترانزیستورها، کلیدهای الکتریکی کوچک با دو گزینه روشن (برای 1 ثانیه) یا خاموش (برای 0 ثانیه) است. CPU کامپیوتر می تواند ترکیبی از این سیگنال های الکتریکی روشن/خاموش را بخواند و خروجی مورد نظر را ایجاد کند. به طور کلی از کد ماشین به عنوان یک زبان سطح پایین یاد می شود.

 

2. زبان اسمبلی (ASM)

اینها به این دلیل معرفی شدند که کد ماشین می تواند خسته کننده و مستعد خطا باشد. بنابراین، به جای استفاده از ارقام باینری، کد با دستوراتی که شامل نمادها و کاراکترها است، نوشته می شود. از آنجایی که یک کامپیوتر فقط می تواند 0 و 1 (کد ماشین) را اجرا کند، برنامه نویسان باید از اسمبلر برای ترجمه زبان اسمبلی به کد ماشین قبل از اجرا استفاده کنند. با این حال، این کار برای انسان مناسب نیست، و برای درک آن نیاز به دانش عمیق حافظه کامپیوتر و فرآیندهای CPU دارد. مانند کد ماشین، زبان اسمبلی نیز می تواند به عنوان یک زبان سطح پایین شناخته شود. ما همچنین یک نمونه از زبان اسمبلی را برای چاپ کلمه "Hello" روی صفحه نمایش با استفاده از زبان اسمبلی x86 قرار داده ایم.

 

3. زبان سطح متوسط

وقتی از زبان‌های سطح پایین دور می‌شوید، با زبان‌های سطح بالاتری روبرو می‌شوید که اکثر مردم با شنیدن اصطلاح زبان برنامه‌نویسی به آن فکر می‌کنند و در حالی که خوب است همه اینها را با هم جمع کنیم، می‌تواند به تقسیم این زبان‌های مدرن به دو زیرمجموعه، از زبان‌های سطح متوسط کمک کند. اینها به شما این امکان را می دهند که در عین حال که دسترسی به لایه انتزاعی یک سیستم کامپیوتری را حفظ می کنید، با نحوی انسان پسندتر بنویسید. همچنان می‌توانید سخت‌افزار زیربنایی را مستقیماً کنترل کنید، و زبان‌های سطح متوسط را به پلی بین زبان‌های سطح پایین و سطح بالاتر تبدیل کنید.

 

4. زبان سطح بالا

مانند زبان های سطح متوسط، وقتی اصطلاح زبان برنامه نویسی را می شنوید، اغلب به این زبان ها اشاره می شود. اکثر برنامه نویسان کامپیوتر از آنها برای فعالیت ها و کارهای روزمره خود استفاده می کنند. زبان‌های سطح بالا از مترجم‌های خاصی به نام کامپایلر برای ترجمه به کد ماشین استفاده می‌کنند که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد منطق کد را اجرا کنند. این زبان ها نحوی انسان پسند دارند و شامل زبان های برنامه نویسی عمومی مانند پایتون، جاوا اسکریپت و PHP می شوند. همچنین می‌توانید زبان‌های خاص دامنه مانند SQL و HTML را به‌عنوان سطح بالا بشمارید.

 

تفاوت بین کدنویسی و برنامه نویسی چیست؟

شما اغلب می شنوید که اصطلاحات "کدگذاری" و "برنامه نویسی" به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما برخی تفاوت ها شایان ذکر است.

کدنویسی: عنصر اصلی برنامه نویسی که شامل ترجمه منطق یک برنامه است تا کامپیوترها بتوانند آن را درک و اجرا کنند. این شامل نوشتن خطوط کدی است که برنامه را تشکیل می دهند، بنابراین بیشتر به استفاده از نحو زبان های برنامه نویسی برای برقراری ارتباط با رایانه ها می پردازد.

برنامه نویسی: این شامل چیزی بیشتر از نوشتن کد است. معمولاً شامل سایر جنبه‌های ایجاد نرم‌افزار، مانند شناسایی نیازمندی‌های برنامه، ترجمه نیازمندی‌ها به کد، اشکال‌زدایی، آزمایش، ایجاد اسناد و موارد دیگر می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 641
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: